dinsdag 3 oktober 2017

MARC VANDERLEENEN
The Ellipsis



Marc Vanderleenen of waarom het onaffe en ongeduide interessanter is

Voor zijn tentoonstelling bij S & S Galerie focuste Marc Vanderleenen (1952) zich een zomer lang op onooglijke  schetsjes die hij snel maakte van modellen tijdens de schilder- en tekenklas  op het RHoK in Etterbeek, waar hij doceert. Niet dat de vingeroefeningen als leidraad dienden, ten hoogste als prikkel.  

Schilderen is voor Vanderleen geen strategische onderneming. Hij behoort noch tot de conceptuele schilders die eens ze het intellectuele beeld gevonden hebben aan de uitwerking kunnen beginnen. Evenmin schaart hij zich in het kamp van de estheten die een oeuvre opbouwen volgens vooraf ontwikkelde vormideeën.

Hoe Vanderleenen dan wel te werk gaat? Wanneer hij aan een doek begint, meestal bescheiden van formaat passend bij zijn karakter, is de eindmeet nergens in zicht. In vage houtskooltrekken geeft hij enkele contouren aan, in dit geval dus geïnspireerd op schetsoefeningen van modellen. Meteen de start voor een onbestemde trip in vooral groen en blauw, in een mistgordijn van voor- en achtergrond.  De pose, want een afgewerkte figuur wordt het nooit, groeit vanuit een grondlaag, vaak roze of soms oker. Tegelijk ontwikkelt de achtergrond zich eigenhandig. Als Marc Vanderleenen strop zit, schildert hij wolken, of bomen.  De meeste schilderijen eindigen als ‘figures in a landscape’, zonder dat de persoon of het landschap zich prijsgeven. 
Al schilderend doemen mogelijkheden op. De verf geeft de richting aan. Een neus valt groot uit en doet plots denken aan ‘The ellipsis’ van Magritte, een boertig schilderij met een neus als een geweerloop. Uit een andere aanzet maakt een vooroverbuigende gedaante zich los, verloren gelopen uit een groep baders van Cézanne. Soms blijkt de associatie (nooit citaat) pas veel later, zoals een ineen gegroeide hand en wolk, waar ook Philip Guston eens op stuitte.
“Een doek is altijd interessanter als het onaf en ongeduid blijft”, houdt Vanderleenen al 25 jaar consequent aan. Nooit uitgewerkte versieringen of gedachten, enkel schilderen wat mogelijk is.
Frank Heirman






Zeefdruk "The Ellipsis" (20 ex., 80 euro)


Publicatie "The Ellipsis"

Publicatie "The Ellipsis"

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage